
  
 
18 November 2004 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
COMPLIANCE WITH MEDIA ELECTION RULES: 

 
FINAL REPORT 

 
 
During the election campaign period of 22 September through 23 
October, the Office of the Temporary Media Commissioner (OTMC) was 
responsible for ensuring compliance with the Central Election 
Commission’s Electoral Rule 10/2004, pertaining to print and broadcast 
media.  
 
The OTMC today issues its final report regarding the performance of the 
media during the election campaign 2004.  
 
We are pleased to express satisfaction with the compliance of radio and 
television stations with Electoral Rule 10 throughout Kosovo.  
Broadcasters in general provided fair and equitable access to candidates 
and parties as defined by ER 10/2004. Kosovo’s main radio and 
television stations broadcast an impressively large number of debates. A 
requirement to provide at least a minimum amount of air-time for all 
Certified Political Entities appears to have served a useful purpose. 
 
The OTMC received relatively few complaints from political entities and 
none that indicated systematic or deliberate bias on the part of 
broadcasters. Nor was any such bias reported to OTMC by OSCE 
monitors or the Council of Europe’s Election Observer team. 
 
The performance of print media, which were also required to provide fair 
and equitable news coverage, was notably mixed, with Kosovo’s seven 
daily newspapers divided into two distinct groups. One group generally 
observed the spirit of fairness and inclusiveness embodied in the election 
rules. The other did not. 
 
 



 2

 
 
Koha Ditore, Kosova Sot, Epoka e Re, Zeri and Lajm Exclusiv (which 
began publication several days after the campaign started) provided 
reasonably fair and balanced news coverage of political entities that 
extended significantly beyond the major parties. 
 
These five newspapers devoted an average of 63 percent of their coverage 
to the three leading parties (LDK, PDK and AAK) in equitable 
proportions. The same five newspapers devoted another 22 to 29 percent 
of their coverage to another 5 to 8 smaller parties.  
 
The number of parties or individual candidates receiving no measurable 
coverage by these newspapers ranged from two (in Kosovo Sot) to 15 
(Epoka e Re) and 18 (Lajm, which, as noted, began publishing after the 
start of the campaign) of the 32 political entities certified throughout the 
campaign. 
 
In marked contrast to the majority of newspapers, Bota Sot and Pavaresia 
failed by any reasonable measure to provide fair and equitable access to a 
broad spectrum of political parties. These two newspapers devoted 85 
percent and 86 percent of their election-related coverage respectively to 
the LDK and its allied party, the PSHDK.  Smaller amounts of coverage 
devoted to other parties, notably ORA, often displayed a systematically 
negative bias. 
 
No newspapers, however, distinguished themselves in their coverage of 
parties and candidates representing non-Albanian ethnic communities, 
although coverage did broaden in the second half of the campaign as 
some smaller parties launched their activities.  
 
The 11 minority political entities received an average of 0.44 percent of 
election-related news coverage in Kosova Sot, Lajm, Koha Ditore, Zeri 
and Epoka e Re. Total proportions of coverage devoted to non-Albanian 
parties in this group ranged from 3.8 percent in Koha Ditore to 1.9 
percent in Zeri.   
 
No newspaper provided coverage to all the minority political entities. 
Bota Sot provided no measurable coverage of any non-Albanian political 
entity.  
 
 
 



 3

 
While it is true that most of the readers of Kosovo’s newspapers are 
Albanian, the low level of coverage of non-Albanian political entities 
meant that readers received little information or insight into the role that 
these ethnic communities and their political entities may play in a multi-
ethnic Kosovo.  Non-Albanian communities were, to a large extent, 
marginalized by print media throughout the election campaign. 
 
During the campaign period, OTMC dealt with 22 complaints, of which 
12 were initiated ex officio by the OTMC and 10 were received through 
the Election Complaints and Appeals Commission or directly from 
individual complainants. Of the 22, one was withdrawn by the 
complainant, four were dismissed, 14 resulted in official warnings and 
three remain under investigation. 
 
 
 
Robert Gillette 
Temporary Media Commissioner 


