[image: image1.png]Republika e Kosovés ®
Republika Kosova - Republic of Kosovo I

KOMISIONII PAVARUR PER MEDIA
NEZAYISNA KOMIS 1A 2 MEDIJE - INDEPENDENT MEDIA COMMISSION





KRATAK IZVEŠTAJ O PERFORMANSI ELEKTRONSKIH MEDIJA TOKOM PRVOG KRUGA LOKALNIH IZBORA 2009. 
Period monitoringa 15. oktobar- 15. novembar 2009. godine
Odeljenje za monitoring i saglasnost medija, Nezavisne Komisije za Medije (NKM) je od 15. oktobra do 15. novembra 2009. godine monitorisalo performansu elektronskih medija tokom pokrivanja izborne kampanje za izbore 2009. godine.
U ovaj projekat monitoringa su uključene tri televizije sa nacionalnim pokrićem RTK, KTV, TV21, lokalne televizije: TV Liria, TV Opinioni , TV Festina, TV Tema, TV Vali, TV Men, TV Mitrovica, TV Besa, TV Dukagjini, TV Syri, TV Festina i provajderi programskih usluga: Klan Kosova i Rrokum TV.

Službenici za monitoring su se tokom ovog perioda usredsredili na monitoring centralnog izdanja emisije vesti i hronike u vreme najveće gledanosti, analizirajući:  

· da li se o aktivnostima svih certifikovanih političkih subjekata izveštavalo pošteno i nepristrasno; 

· da li su svim političkim partijama pružene jednake mogućnosti promovisanja svojih političkih platformi; 

· da li se delovalo u saglasnosti sa Zakonom o izborima i kodeksom ponašanja elektronskih medija.

PREDSTAVLJANJE IZBORNIH KAMPANJI POLITIČKIH PARTIJA TOKOM CENTRALNE EMISIJE VESTI I IZBORNIH HRONIKA 
Nacionalne televizije 
Javni servis Kosova (RTK) – Monitoringom pokrivanja izborne kampanje, prvog kruga izbora, tokom emitovanja centralne emisije vesti i izbornih hronika (u vreme najveće gledanosti),  primećuje se da je RTK izvršila ravnomernu raspodelu vremena za najveće certifikovane političke subjekte (CPS).

Takođe se nakon upoređenja nalaza sa podacima iznetim u dnevnicima RTK, primećuje da je svakom certifikovanom političkom subjektu tokom izborne kampanje dat minimalan broj minuta za besplatno emitovanje, kao što i određuje čl. 49.2 Zakona o izborima.  

Izveštavanje Radio-televizije Kosova u centralnoj emisiji vesti i tokom izbornih hronika o izbornim kampanjama certifikovanih političkih subjekata je bilo neutralno.
RTK je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena:

PDK 18.08%, AAK 17.48%, LDK 17.20%, AKR/LDD 12.82%, PD 4.63%, PSK 4.17%, PSD 4.02%, AKR 2.90%, ORA 2.71%, ADK 2.71%, LDD 2.52%, PLK 1.82%, Koalicija za Prizren 0.58%, PDKI 0.49%, LIB 0.46%, Mexhit Foniqi 0.45%, SNS/SDSKIM/NSK 0.45%, GI KOHA 0.39%, PSHDK 0.34%, BDA 0.32%, PDAK 0.30%, SDS-KIM 0.30%, IRDK 0.30%, Gani Krasniqi 0.29%, PEK 0.28%, PDAK/AKR 0.28%, KDTP 0.24%, SDA 0.19%, VAKAT 0.17%, GI Podujevo/AKR 0.12%, NDS 0.10%.  

TV 21 –Pokrivanje izborne kampanje prvog kruga izbora je na TV 21 bilo ravnopravno u smislu raspodele vremena dodeljene najvećim CPS tokom centralnog izdanja emisije vesti.
Pregledom dnevnika dostavljenih od strane TV 21 i monitoringom OMSM primećuje se da je ovaj elektronski medij za sve CPS odvojio minimalan broj minuta besplatnog emitovanja, kao što i određuje čl. 49.3 Zakona o izborima.  

Izveštavanje o izbornim kampanjama certifikovanih političkih subjekata je tokom centralnog izdanja emisije vesti bilo neutralno.

TV 21 je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena: 

PDK 18.24%, LDK 17.79%, AAK 17.40%, AKR/LDD 11.92%, PSD 4.56%, LDD 4.17%, PSK 4.02%, AKR 4.01%, PD 4.00%, ORA 3.02%, PLK 2.75%, ADK 2.64%, PGJK 2.07%, PDAK/AKR 0.88%, BDA 0.49%, PEK 0.43%, SDS 0.38%, PDIK 0.37%, LB 0.36%, GI Podujevo 0.26%, LIB 0.12%, SLS 0.11%.  

KTV – Na osnovu monitoringa performanse ovog elektronskog medija u vezi sa pokrivanjem medijske kampanje tokom prvog kruga izbora, primećuje se da je KTV bila ravnopravna u smislu distribucije vremena posvećenog najvećih CPS.
Takođe se nakon upoređenja podataka iz dnevnika ovog elektronskog medija, primećuje da je svakom certifikovanom političkom subjektu posvećen minimalan broj minuta besplatnog emitovanja, shodno čl. 49.2 Zakona o izborima.  

Izveštavanje KTV je tokom centralnog izdanja emisije vesti i izbornih hronika o izbornim kampanja certifikovanih političkih subjekata bilo neutralno. 
KTV je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena:

PDK 20.28%, AAK 20.30%, LDK 19.50%, AKR/LDD 12.93%, AKR 5.01%, PSD 4.04%, LDD 3.82%, ORA 3.67%, PD 2.48%, ADK 1.67%, PLK 1.49 %, PSK 1.39%, PGJK 1.01%, Koalicija za Prizren 0.54%, PDAK/AKR 0.51%, PDKI 0.42%, SLS 0.32%, PEK 0.31%.

Lokalne televizije 

TV SYRI VISION - je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena: 
AAK 36.28%, LDK 17.63%, LDD/AKR 16.27%, PDK 8.34%, ORA 6.01%, PSD 5.77%, PSHDK 2.43%, IRDK 1.46%, PD 1.39%, PDKI 0.96%, PLK 0.77%, PDKI/PSHDK 0.59%, PDAK/AKR/LDD 0.52%, PSHDK/AAK 0.52%, ADK 0.39%, LIB 0.37%, BK 0.31%.   

TV PRIZREN – ovaj elektronski medij je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena:
LDK 36.28%, PDK 28.74%, AAK 15.43%, PD 7.33%, Koalicija za Prizren 3.67%, ADK 2.04%, LDD 1.57%, AKR/LDD 1.68%, PSK 0.87%, ORA/PDK 0.77%, KDTP 0.54%, PSD 0.45%, AKR 0.43%, NDS 0.20%. 

TV VALI - je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena: 
PDK 35.12%, AAK 28.95%, LDK 14.04%, LDD 7.29%, AKR 5.26%, ORA 3.75%, PSK 2.24%, PD 0.96%, PSD 0.92%, KDTP 0.70%, ADK 0.43%. 

TV TEMA- je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena: 
PDK 18.47%, AAK 15.75%, LDK 13.71%, LDD 12.72%, PD 11.98%, PSK 11.31%, PDAK/AKR 4.28%, BDA 4.09%, AKR 3.87%, PSD 3.83%. 

TV BESA - je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena:
PDK 34.57%, LDK 22.43%, AAK 13.24%, PD 9.39%, Koalicija za Prizren 5.06%, LDD 3.63%, AKR/LDD 3.17%, ORA 2.98%, ADK 1.81%, PSD 1.08%, PS 1.02%, PSHDK 0.63%, VAKAT 0.41%, PLK 0.33%, KDTP 0.26%.  

TV DUKAGJINI – ovaj elektronski medij je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena: 
AAK 35.84%, PDK 19.18%, LDK 16.70%, AKR/LDD 14.23%, SDA 3.32%, ORA 2.30%, PSD 2.18%, IRDK 1.45%, PD 1.21%, LDD 1.17%, PREBK 1.15%.

TV FESTINA - je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena: 
PDK 28.89%, LDD 13.94%, PD 10.54%, AAK 10.15%, PSK 7.87%, AKR 7.05%, LDK 6.66%, PDAK/AKR 4.58%, AKR 3.81%, PSD 3.61%, BDA 2.90%. 

TV LIRIA  - je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena: 
PDK 26.46%, AAK 18.01%, LDK 12.16%, LDD 11.61%, PD 6.74%, PSK 6.16%,    AKR 5.88%, ORA 3.80%, PDAK/AKR 3.61%, PSD 2.96%, BDA 2.63%. 

TV MEN - je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena:
PDK 38.47%, AAK 30.38%, LDD 12.87%, LDK 12.47%, AKR 4.90%, PSD 0.54%, ORA 0.26%, PDT 0.10%.

TV OPINION – ovaj elektronski medij je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena: 
PDK 59.51%, LDK 15.63%, AAK 6.86%, Koalicija za Prizren 6.23%, LDD/AKR 2.28%, ADK 1.84%, PSD 1.41%, PDKI/PSHDK 1.40%, ORA 1.40%, LDD 1.25%, PD 0.97%, PSK 0.96%, ADK/AKR 0.24%. 

TV MITROVICA – Tokom predizborne kampanje, ovaj elektronski medij u svojim centralnim izdanjima emisije vesti  nije izveštavao o izbornim kampanjama CPS i nije emitovao izborne hronike. Primećeno je da su emitovane samo debate kandidata za gradonačelnika Skupštine opštine Mitrovica.   
Provajderi programskih usluga
RROKUM TV - je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena: 
LDK 42.35%, AAK 20.05%, PDK 8.57%, AKR/LDD 7.05%, PD 6.85%, ORA 5.38%, PSD 4.62%, ADK 2.13%, LDD 1.64%, SLS 0.77%, PSK 0.60%. 

KLAN KOSOVA - je tokom pokrivanja izborne kampanje programima koje je monitorisala NKM (centralno izdanje emisije vesti i izborne hronike u vreme najveće gledanosti) CPS posvetila sledeću količinu vremena:
AAK 23.95%, LDK 22.35%, PDK 21.72%, LDD/AKR 17.66%, AKR 4.49%, LDD 2.23%, AKR/LDD/PDAK 1.69%, ADK 1.45%, PSD 1.34, PLK 0.74%, PD 0.59%, ORA 0.51%, SDS 0.41%, PGJK 0.35%, PDKI/PSHDK 0.19%, PSK 0.16%, PDMK 0.16%.

NALAZI MONITORINGA I MERE KOJE JE NKM PREDUZELA U VEZI SA UTVRĐENIM KRŠENJIMA
Iz iznetih podataka se zaključuje da su, tokom prvog kruga izbora, tri (3) televizije sa nacionalnim pokrićem izvršile ravnopravnu raspodelu vremena za najveće CPS, dok izveštavanje o istim od strane TV Opinion-a nije bilo ravnopravno.

Takođe se na osnovu podataka dobijenih putem monitoringa i preko dnevnika dostavljenih od strane elektronskih medija, zaključuje da je većina elektronskih medija ponudili minimalan broj minuta besplatnog emitovanja svakog certifikovanog političkog subjekta, kao što i određuje čl. 49.2 Zakona o izborima.  

Monitoringom smo utvrdili da se tokom perioda izveštavanja većina kršenja počinjenih od strane elektronskih medija tiče neidentifikacije političkih reklama ili prekoračenja minuta predviđenih za ove političke spotove, a u nekim slučajevima i emitovanje istih tokom centralnog izdanja emisije vesti. 
NKM je u takvim slučajevima kontaktirala elektronske medije i nakon upozorenja NKM o kršenju, većina elektronskih medija je prekinula sa ponavljanjem kršenja.

Dostavljanje Dnevnika A i B je zakonska obaveza elektronskih medija, zato su oni elektronski mediji koji nisu dostavili iste prekršili čl. 49, odnosno st. 49.7 zakona br. 03/l-073 “ Opšta pravila političkog oglašavanja na radiju i televiziji” koji određuje:

“ Od elektronskih medija se zahteva da vode odvojene dnevnike, koje će im osigurati NKM, besplatnog emitovanja koje je pruženom, kao i reklamnog vremena prodatog certifikovanim političkim subjektima. Ovi dnevnici treba da budu pripremljeni i predati na nedeljnom osnovu NKM u saglasnosti sa uputstvima. Ovi dnevnici će biti otvore za uvid javnosti po njihovom prijemu.”

U slučajevima kada elektronski mediji nisu delovali u saglasnosti sa zakonskom odredbom o dostavljanju Dnevnika A i B, istim je prosleđeno obaveštenje o kršenju na osnovu kojeg je medijima dat rok od 3. dana da dostave dnevnike i objašnjenje o razlogu nedostavljanja istih.
Nakon pomenutog roka, većina elektronskih medija je dostavila objašnjenja i dnevnike o vremenskom periodu dodeljenom CPS. 
Odeljenje za monitoring i saglasnost medija (OMSM) NKM je tokom perioda medijske ćutnje monitorisalo elektronske medije kako bi ocenilo poštovanje Zakona o izborima i tri (3) uputstva NKM i putem tog došla do saznanja da su prekršaj počinili sledeći elektronski mediji: RTV 21,  TV Men, TV Prizren, TV Mitrovica, Klan Kosova i Rrokum TV.

 

Na osnovu izveštaja monitoringa saznaje se da su gore navedeni elektronski mediji tokom „perioda medijske ćutnje“ emitovali konferencije za štampu organizovane od strane izbornih štabova političkih partija koje su učestvovale u izborima, u pozadini kojih su se mogli videti slogani ovih političkih partija i ostale parole koje su korišćene tokom kampanje, a emitovane su izjave kandidata koji su učestvovali u izbore. 

 

Iz tog razloga NKM smatra da su ovi elektronski mediji prekršili čl. 52.1 Zakona o izborima i tri (3) uputstva NKM, koji određuje da su televizije dužne da se pridržavaju čl. 52.1 Zakona o izborima koji određuje:
“ Nijedno lice ili sredstvo javnog informisanja neće emitovati niti objavljivati materijal koji se odnosi na aktivnosti kampanje tokom perioda koji počinje dvadeset četiri (24) sata pre otvaranja izbornih mesta pa sve do zatvaranja istih." 
 

Elektronskim medijima koji su počinili prekršaj su posvećena „Obaveštenja o kršenju.”

Takodje Savet NKM-a je doneo olluku da emiterima koji su krsili ove odredbe salje pismeno “Opozorenje”.
 

Na obaveštenje o kršenju je dobijen odgovor od: RTV 21, TV Mitrovica, Klan Kosova i Rrokum TV, koje su prihvatile da su počinile prekršaj opravdavajući se da je do tog došlo zbog novinara na terenu koji nisu bili informisani da emitovanjem njihovih programa dovode do kršenja Zakona o  izborima i trećeg (3) Uputstva NKM.  

PODNETE ŽALBE 
Tokom perioda izborne kampanje NKM su dostavljene samo četiri žalbe protiv elektronskih medija.

AAK protiv kablovskog operatora “IPKO” – NKM je 27. oktobra 2009.  godine primila dopis od Centralnog izbornog štaba političkog subjekta Aleansa za budućnost Kosova, u vezi sa prekidom reemitovanja RTK na platformi kablovskog operatora IPKO, u periodu kada je na RTK vođen intervju sa predsednikom političke partije AAK (Aleansa za budućnost Kosova) g. Ramush Haradinaj. 
 
NKM je analizirala ovu žalbu i 27. oktobra 2009. godine je  prosledila dopis kablovskom operatoru IPKO, putem kojeg od istog zahteva objašnjenje o prekidu reemitovanja programa RTK, odnosno vreme emitovanja intervjua sa g. Haradinaj.
 
2. novembra 2009. godine kablovski operator IPKO je odgovorio na dopis NKM i izneo argumentovane razloge da e počevši od 19. oktobra 2009. godine do 23. oktobra 2009. godine kablovski operator IPKO imao tehničkih problema reemitovanja paketa DigitAlb-a, kao i svih ostalih televizijskih kanala licenciranih u Republici Kosovo. Kablovski operater IPKO je odgovorio da je ovaj tehnički problem rešen nakon aktiviranja rezervne opreme koja je osposobila emitovanje.
 
AKR/LDD protiv P.P.U. “Klan Kosova” – nakon žalbe dostavljene od strane AKR/LDD odnosno kandidata ove koalicije za gradonačelnika Skupštine opštine Mitrovica, g. Nexhmedin Spahiu protiv programa P.P.U. Klan Kosova, tačnije izjave analitičara-gosta u studiju g. Berat Buzhala. 

Nakon ove žalbe, Klan Kosova je tokom druge emisije, telefonskim putem pružila mogućnost g. Spahiu da reaguje na izjave g. Buzhala dajući objašnjenja u vezi sa spornim pitanjem, a takođe su emitovana i objašnjenja g. Buzhala.

Imajući u vidu da je Klan Kosova, telefonskim putem, pružila mogućnost g. Nexhmedin Spahiu da iznese svoje mišljenje, shodno čl. 20 tačka b, NKM smatra da je slučaj završen a neophodna objašnjenja su prosleđena elektronskim putem kandidatu koalicije AKR/LDD za gradonačelnika opštine g. Spahiu.

 

LDK protiv TV OPINION – Demokratski Savez Kosova „LDK“ je NKM dana 6. novembra 2009. godine podneo žalbu protiv TV Opinion-a “o kršenju čl. 44, tačka a i c, čl. 48 i čl. 51 Zakona o opštim izborima na Kosovu, čl. 18 Zakona o lokalnim izborima u Republici Kosovo i čl. 21 zakona o NKM”.

 

NKM  je pažljivo analizirala sve detalje ove žalbe i podsetila TV Opinion o obavezama koje ima u vezi sa svim certifikovanim političkim subjektima koji učestvuju u izbore i od istog je zatražila da dostavi arhivu i pismeni odgovor, radi utvrđivanja žalbe podnete od strane političkog subjekta LDK. 

TV Opinion je 12. novembra 2009. godine odgovorila na dopis NKM iznoseći svoja objašnjenja i tvrdeći da je svojim programima pokrivala sve političke partije, bez ikakvih razlika ili favorizovanja, a odgovoru je priložila i izveštaj organizacije za monitoring izbora „Demokratija na delu“, koji kaže da su televizije koje pokrivaju opštinu Prizren dale dovoljno prostora svim političkim partijama.

 

VAKAT protiv Radio Hayat-a – 17. novembra 2009. godine, Koalicija VAKAT je NKM podnela žalbu protiv radio Hayat-a. 

Od radio Hayat-a je tražena arhiva emitovanog programa kako bi se utvrdila osnovanost žalbe. Postupak je u toku.
PRIKAZIVANJE DECE U REKLAMNIM SPOTOVIMA 
Uputstvom 1 o sprovođenju Poglavlja VIII Zakona br. 03/L-072 o izborima „Identifikacija političkih reklama” licencirani se upućuju da budu pažljivi tokom emitovanja političkih reklama koje moraju biti u saglasnosti sa čl. 5 Uredbe NKM o zaštiti dece i maloletnika od štetnog programskog sadržaja (CIMC 2009/01).

Tokom monitoringa smo utvrdili da su deca prisustvovala nekim izbornim skupovima i da su prikazivana u reklamnih spotovima koji su emitovani. 

ZAKLJUČAK 
Monitoring pokrivanja izborne kampanje na tri (3) nacionalne televizije, deset (10) lokalnih televizija i dva (2)provajdera programskih usluga, je pokazao da su elektronski mediji tokom ovog perioda izveštavanja delovali u skladu sa Poglavljem VIII zakona o izborima „Mediji tokom izborne kampanje“, informišući pošteno i korektno.

Ovo je opšta procena o performansi elektronskih medija tokom prvog kruga lokalnih izbora 2009. godine. 

Većina elektronskih medija je preko debata i intervjua svim političkim partijama i nezavisnim kandidatima dodelila besplatno i vreme emitovanja uz naknadu, dok su u većini slučajeva političke reklame identifikovane kao takve, a vreme od 2. minuta predviđeno Zakonom o izborima nije prekoračeno. 

I pored nalaza o različitom prostoru koji je dodeljen CPS, opšta procena performanse elektronskih medija tokom lokalnih izbora 2009. godine, prezentacija izbornih kampanji političkih partija, građanskih inicijativa i nezavisnih kandidata na televizijama koje su monitorisane, je u većini slučajeva bila poštena i nepristrasna, uzdržavajući se od komentara ili političkih stavova reportera, što reflektuje neutralnost elektronskih medija tokom perioda monitoringa.
NEZAVISNA KOMISIJA ZA MEDIJE
























































